Miért kell most külön figyelmet fordítani a 2025–2026-os TB-változásokra?
2026. január 1-jétől megszűnik a hagyományos, papíralapú TB-kiskönyv, és helyét az elektronikus e-TB kiskönyv veszi át, amely a biztosított személyazonosító adatait, a TAJ-számot, a jogviszonyaira vonatkozó adatokat és a pénzbeli ellátások jogcímeit, időtartamát is tartalmazni fogja. Ezzel párhuzamosan 2025. június 30-át követően léptek hatályba a csecsemőgondozási díj (CSED), gyermekgondozási díj (GYED) és örökbefogadói díj adómentességét kimondó szabályok, miközben 2025. július 1-jétől módosultak a CSED folyósítása alatti keresőtevékenység szabályai is.
Az e-TB kiskönyv – a papíralapú előd utódja
2026. január 1-jétől megszűnik a papíralapú TB-kiskönyv. Helyét az e-TB kiskönyv veszi át, amely központi elektronikus nyilvántartásban tartalmazza a biztosított személyes adatait és TAJ-számát. Az új rendszerben rögzítésre kerülnek a jogviszonyok időtartamai, a foglalkoztatók nevei, valamint az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások – például a táppénz, baleseti táppénz, CSED vagy GYED – jogcímei és folyósítási időszakai is. A munkáltatóknak a jövőben minden jogviszony-változást elektronikusan kell jelenteniük.
2025. július 1-jétől hatályba lépett változások
2025. július 1-jétől lépett hatályba az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait érintő változás, amely szerint a CSED nem jár, ha a biztosított a gyermek születésétől számított 90 napon belül keresőtevékenységet folytat (kivétel ez alól a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony). A 90. napot követően végzett munkavégzés mellett a CSED összege a naptári napi alap 70%-ára csökken.
A 2025. évi XVI. törvény alapján a CSED, a GYED és az örökbefogadói díj mentesült a személyi jövedelemadó alól.
2026. január 1-jétől hatályos változások
2026. január 1-jével megszűnik a papíralapú TB-kiskönyv, helyét az e-TB kiskönyv veszi át. Az új szabályozás lehetővé teszi, hogy a kifizetőhelyek és a kormányhivatalok elektronikus úton férjenek hozzá az előzményadatokhoz, ami megszünteti a papíralapú igazolásokkal kapcsolatos adminisztrációt. A változások egyúttal a passzív ellátások rendszerét is érintik: 2026-tól az ilyen ellátások megállapítása a kormányhivatalok kizárólagos hatáskörébe kerül.
e-TB kiskönyv - Változások a pénzbeli ellátásokban
2026. január 1-jétől megszűnik a papíralapú TB-kiskönyv, helyette bevezetésre kerül az e-TB kiskönyv. A változások részleteit szakmai napunkon mutatjuk be 2025. november 6-án. Előadónk: Bagolyné Hampó Anita, társadalombiztosítási szakértő. Az esemény kiemelt témái közé tartozik:
- Mit kell tudni az e-TB kiskönyv bevezetéséről, és miben más, mint a papíralapú elődje?
- Hogyan változnak 2025. január 1-től a csecsemőgondozási díj jogosultsági és kedvezményszabályai?
- Mit jelent a CSED összegének felülvizsgálata a gyakorlatban?
- Jogosult lehet-e gyermekápolási díjra az elvált szülő, aki közös felügyeleti jogot gyakorol?
- Milyen új térítési kötelezettség terheli a munkáltatókat jogalap nélkül felvett egészségügyi szolgáltatás esetén?
- Mit hoz a 2025. július 1-től életbe lépő adómentesség a CSED, GYED és örökbefogadói díj esetében?
- Hogyan változik 2026-tól a passzív ellátások rendszere, és milyen gyakorlati teendői lesznek a foglalkoztatóknak?
- Hogyan kezelhetők a mindennapokban a jellemzően felmerülő problémák: keresőképtelenség igazolása, szabadságok kiadása, nyugdíjas munkavállalók ellátásai vagy EU-családi ellátások?
Gyakorlati teendők
A napi ügyintézésben fontos a keresőképtelenség igazolása, a szabadságok nyilvántartása és a nyugdíjas ellátások kezelése, mert a hibás adatszolgáltatás jogalap nélkül felvett ellátásokhoz vezethet. Az uniós koordináció miatt a családi ellátásoknál (például GYED, GYES) meg kell határozni, melyik tagállam jogosult a folyósításra.
Munkáltatói megtérítési kötelezettség
Amennyiben a munkáltató hibás vagy elmulasztott adatszolgáltatása következtében a biztosított jogalap nélkül vesz igénybe egészségügyi szolgáltatást, az ebből eredő költséget a társadalombiztosítási szerv a munkáltatóval szemben érvényesítheti. A kötelezettség elsősorban a bejelentési és változás-bejelentési adatok elmulasztásához, a jogviszony megszüntetésének téves rögzítéséhez vagy a keresőképtelenség adatszolgáltatásában előforduló hibákhoz kapcsolódhat.